To hell and back

Alla inlägg under oktober 2014

Av Liselott - 27 oktober 2014 20:48

och tittar på Tillsammans Mot Cancer - cancergalan på 7:an. Förra året orkade jag inte titta. I dag tittar jag, och tårarna rinner. Tårar av sorg för det jag har gått igenom, för mina vänner som förlorat kampen. Men samtidigt tårar av glädje över livet, och över att jag hittills har klarat mig så bra som jag har gjort.


Bidrag gärna till cancerfonden, genom min egen insamling!


http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/insamlingar/?collection=4675


<3 kärlek, och FUCK CANCER <3

Av Liselott - 15 oktober 2014 16:55

Igår var jag med i tidningen, JönköpingsPosten. Här följer text och bild ifrån artikeln som skrevs med tanke på oktober och bröstcancer!


"I oktober varje år uppmärksammas bröstcancer i samband med Cancerfondens kampanj Rosa bandet. Liselott Dalengren är en av alla kvinnor som själv drabbats av bröstcancer. Hon var bara 32 år när hon fick besked om att knölarna i hennes bröst var elakartade. Nu har hon besegrat sjukdomen.


Knölarna i Liselotts bröst var cancer

PROFILEN: LISELOTT DALENGREN

Aktuell: Drabbad av bröstcancer.
Ålder: 36 år.
Bor: Lägenhet på Råslätt.
Familj: Två barn på 12 respektive 13 år, samt en särbo.
Yrke: Sjuksköterska på Ryhov.
Läser: Sällan.
Lyssnar på: Blandad musik via Spotify.s
Ser på tv: Nej!
Intressen: Sång och musik.


Råslätt. När studiekamraterna tog sjuksköterskeexamen var Liselott Dalengren inte med. Då satt hon hos läkaren på Onkologen. Drabbad av bröstcancer.


En novemberkväll för snart fyra år sedan låg Liselott i sängen och skulle sova. Då upptäckte hon två knölar i ena bröstet. Rädslan var omedelbar. I flera veckor fick hon vänta på att få en tid vid bröstmottagningen. Veckor fyllda av ångest och vånda. Väl där fick hon göra både mammografi, ultraljud och ta prover på knölarna. Samma eftermiddag fick hon besked av läkarna.

– De sa "det ser inte bra ut det här. Det är elakartat", berättar Liselott.


Detta hände tre dagar före julafton 2010. Den julen har hon inte många minnen av.

– Det tog flera dagar innan jag ens fattade, säger hon.


Först den 17 januari fick hon tid för operation. Det var hemska veckor då hon levde som i en bubbla. Vid operationen togs hela höger bröst bort, men också 26 lymfkörtlar i höger armhåla. Veckan efter operationen förlorade Liselotts pappa sin kamp mot cancern. Mitt i allt det mörka blev livet ännu tyngre.

– I och med att pappa inte klarade sig fanns ju tankarna på döden där. Hela tiden var jag livrädd för att själv dö, säger hon.


Samtidigt skulle hon, som var ensamstående mamma, försöka peppa sina barn. De var väldigt omhändertagande och Liselott kände aldrig att hon behövde försöka hålla humöret uppe för deras skull.

– Barnen visste ju vad cancer var. Det svåra var att få dem att förstå att man inte behöver dö av det.

Behandlingen blev tuff för Liselott. Först fick hon cellgifter som slog ut henne totalt, både fysiskt och psyksikt. Därefter tog strålbehandling vid och sedan hormonbehandling.


– Jag tror min envishet har hjälpt mig. Jag har så pass mycket att leva för, säger hon.

När cancern slog till var Liselott i full färd med sina studier till sjuksköterska. Hon hade en och en halv termin kvar till examen. Nu tvingades hon ta studieuppehåll. Samma dag som hennes studiekamrater tog examen var Liselott på läkarbesök hos Onkologen.

– Jag skulle ha tagit examen ihop med dem, men satt hos en läkare på Onkologen istället. Det var tungt, säger hon.

Men ett år senare kunde även Liselott äntligen avlägga sin sjuksköterskeexamen. Idag jobbar hon på Medicinkliniken på Ryhov och möter själv en del cancerpatienter. Hon tror att hennes egna erfarenheter faktiskt gör henne till en bättre sjuksköterska.


– Ibland händer det att jag berättar för någon patient att jag har gått igenom samma sak själv. Det är som att de blir lite lugnare då, säger hon.


Hon vet själv hur viktigt det är att möta andra som delar samma erfarenhet av sjukdom. Under sin rehabilitering har hon lärt känna andra bröstcancerdrabbade.


– Det betyder jättemycket att få prata med någon som förstår vad man går igenom.

Hon har idel lovord att ösa över landstingets rehabiliteringskurs "Lära sig leva med cancer". Men kan man verkligen lära sig det?


– Man har inget val. Det är inte så enkelt, men på något sätt måste man få vardagen att fungera, säger Liselott.

För det finns ett vardagsliv även när behandlingarna är över och livet så sakta förväntas återgå till det normala igen.


Efter första årskontrollen, ett år efter cancerbeskedet, började Liselott känna hopp om livet igen.

– När de sa att allt ser okej ut, det finns inget kvar. Då kände jag att jag kunde börja andas lite igen.

Samtidigt hade sjukdomen märkt henne för livet.


– Man har svårt att tro att någon ska kunna älska en efter det här. Framförallt har man svårt att älska sig själv och sin kropp, säger Liselott.


Som kvinna är det tufft både att bli av med ett bröst och sen allt sitt långa hår.

– Det kändes som om hela min kvinnlighet och personlighet bara försvann.


Men livet var inte slut. För sju månader sedan mötte Liselott kärleken. En man, som också han bor i Jönköping, har blivit hennes allt.


– Det jobbigaste var att berätta för honom om allt med min bröstcancer. Men det var inget han tyckte var något konstig alls.


Idag ser Liselott ljust på framtiden. Det har snart gått fyra år sedan cancern omkullkastade hela hennes tillvaro. Hon äter fortfarande hormontabletter som en del av behandlingen och kommer förmodligen att få fortsätta med det i flera år. Även om hon inte är friskförklarad så mår hon bra idag. Hon känner sig rätt lugn, trots att oron över att sjukdomen ska slå till igen alltid finns i bakhuvudet.


– Jag uppskattar kanske inte livet mer nu, men jag uppskattar det på ett annat sätt."


Släkt & vänner / Liselott Dalengren / Rosa bandet / Bröstcancer


   

Text: Carolina Carpvik

Foto: Kajsa Juslin

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards