To hell and back

Alla inlägg den 12 maj 2014

Av Liselott - 12 maj 2014 14:39

I morgon är det dags. Jag ska pallra mig iväg till sjukhuset i Linköping och Regionmottagningen för Klinisk Genetik. Ska träffa en biomedicinsk analytiker som ska ta prover på mig, och sen börjar min cancerärftlighetsutredning på allvar. Idag sitter jag här med lite blandande känslor kring det hela. Jo, det är klart, jag VILL veta, både för min egen, mina barns och min övriga familjs skull. Kanske kan svaret räta ut ett och annat frågetecken kring hela denna cirkus. Eller också inte. Men det känns ändå lite läskigt.....


Hade jag fått som jag velat från början så hade utredningen redan varit klar. Jag tog upp frågan på ett läkarbesök i december 2012. Svaret jag fick då var att det inte fanns någon anledning att utreda, eftersom den bröstcancer som finns i min släkt är så långt bort så det finns inget samband med min cancer.


På läkarbesöket i december 2013 frågade läkaren (en annan än året innan) om jag var intresserad av att göra en utredning. Svarade ja, och talade samtidigt om vad läkaren året innan sagt. Fick då till svar att "ebart det faktum att du var så ung när du fick din cancer är en anledning att göra en utredning." Ja, sen var det hela i rullning! Fick en massa papper att fylla i om släkten och sjukdomar, och när personalen på Onkogenetiska enheten på sjukhuset här i stan hade gjort en massa detektivarbete och kartlagt cancerförekomsten i mitt släktträd så kom en kallelse till Klinisk Genetik i Linköping. Och nu sitter jag alltså här. Da'n före da'n.... och tycker att livet är bra märkligt.


  KÄRLEK  

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards