To hell and back

Alla inlägg under december 2013

Av Liselott - 7 december 2013 15:34

Alltså.... SUCK! Nu är jag så trött och less så jag har lust att gömma mig någonstans ett tag.


I somras gjode jag en operation för att lossa det gamla canceroperationsärret från bröstkorgsväggen. Någon vecka efter den operationen började det gamla ärret spricka upp. Det blev ett sår, som blev ett hål, som inte har läkt, som sen blev infekterat (antibiotikakur nummer 3 håller jag på knapra i mig...), omläggning på kirurgen och hemma, varje dag, men inte mycket till bättring ändå.


Igår var det dags för återbesök hos Farbror Plastikkirurgen. Bara det att ta sig till Linköping var en spännande upplevelse..... Oväder, inställda tåg och försenade bussar resulterade i en hyrbilsfärd som var allt annat än kul. Men jag kom fram.


Tanken var ju att Farbror Plastikkirurgen Johann (nej, det är inte ett stavfel, han stavar sitt namn med två n) skulle säga att om jag bara fortsatte med mina omläggningar så kommer såret/hålet att läka till slut. Han sa inte så.... Han sa typ tvärt om. Detta kommer inte att läka av sig självt. Vävnaden i området är så sönderstrålat och ärromvandlat så det finns ingen normal förmåga till sårläkning kvar. Det krävs lite jobb. SÅ, han skickade mig vidare till sårmottagningen.


Väl på sårmottagningen träffade jag Ing-Marie, som pillade i såret, torakde ur en den gojs ochskrapade bort en massa fibrinbeläggning i sårhålans botten. Inte en alltför mysig upplevelse. Sen blev såret omlagt med en vaccumpump, som tydligen ska minska svullnaden, öka det lokala blodflödet och hålla lite koll på oönskade bakterier. Så nu får jag alltså släpa omkring på en "handväska" ett tag, och omläggning två gånger i veckan. En omläggning som ofta kommer bli i Linköping..... Sa jag att det är 14 mil enkel resa dit??? Ingen bil har jag heller... jippi!! *NOT*


Om denna vaccumpump inte hjälper, vilket tydligen är rätt troligt att den inte gör, så krävs en omoperation. Då ska Farbror Johann ta en bit av ryggmuskeln och hud från ryggen för att få fram frisk vävnad till sårområdet och på så sätt försöka främja sårläkningen. 


MEN! Det finns ju alltid ett "men" i allt som sker.... Risken med en så'n operation är att skräparmen blir sämre....


Jag är så trött, och så less, och så... FAN vad skit! Hur mycket ska man egentligen behöva stå ut med?? Tycker fasen att det räcker med allt jag redan gått igenom de senaste tre åren (oj, det har snart gått TRE hela år sedan diagnosen!! Himmel vad tiden går....). Vore så skönt att bara få leva, att bara vara, ha det bra, inte en massa strul hela tiden.


Jaja, nu sitter jag här med min vaccumpump och svär lite över livets knasigheter. 

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards