To hell and back

Alla inlägg under november 2012

Av Liselott - 22 november 2012 14:43

I tisdags var jag på kirurgen på sjukhuset och träffade en överläkare. ÄNTLIGEN ska jag få hjälp med att fixa till mitt ärr!! Det sitter ju som bekant hårt fast i bröstkorgsväggen, och det inkräktar på min rörelseförmåga och det gör ont. Dessutom är det inte alls särskilt snyggt heller. Operationsanmälan är skickad, känns riktigt bra! Visserligen är det väntetid, men det är i alla fall på gång. :)


Här kommer ett kort på vår nya bebis.


 



Av Liselott - 21 november 2012 10:07

Bilderna och min historia finns nu på The Essence Vitae Project's hemsida.


Ni hittar bilderna HÄR


  kärlek   

Av Liselott - 10 november 2012 19:30

Fick en infall och åkte till A6 idag, gick runt där och bara fanns till ett tag. Gick förbi Twilfit och fick för mig att gå in och fråga efter en bh med protesficka. Nu när jag har bestämt mig till 100% för att jag _inte_ ska göra någon rekonstruktion så behöver jag satsa på att ha BH'ar som sitter riktigt bra. De hade två olika sorter, en vadderad och en icke vadderad. Vadderad BH känns en smula överdrivet.... *ler* Provade den utan vaddering, och den var jättemjuk och skön och satt jättebra. Dock hade dom inte min storlek, så den får beställas. 3 nya får det bli, så jag har lite att byta med. Känns bra! Expediten verkade kunnig och väldigt trevlig, dit tänker jag gå fler gånger!   


När jag stod där i provrummet konstaterade jag också att jag måste införskaffa mig nya proteser. Nu har det ju gått rätt lång tid efter behandligsslut, kroppen börjar normalisera sig och jag tränar och håller på. Den protesen jag har är för stor, behöver gå ner en storlek. Ska se om jag kan ta tag i det på måndag, eller om jag väntar till onsdag när jag är ledig från jobbet. Det finns en ortopedteknisk verkstad på A6-området, ska ta kontakt med dom och höra vad dom har att erbjuda. 


Och just IDAG ska alla undersöka sina bröst!   

Av Liselott - 9 november 2012 19:44

Då har brevet kommit. Brevet med kallelesen till mammografin. 6 december är det dags. Snart är det 2 år sedan den där förhatliga dagen då jag fick min diagnos. 2 år.... Julen kommer aldrig mer att bli densamma för mig! 3 dagar före julafton fick jag höra orden "det ser inte bra ut, du har cancer". En "julklapp" jag aldrig kommer att glömma. En julklapp som har format mig som människa, på gott och ont. En julklapp som har format mig som sjuksköterska, en form av "utbildning" ingen människa kan läsa sig till eller förstå genom böcker, inte genom yrkeserfarenhet heller, för den delen. Det jag bär med mig från min sjukdomstid är någon alldeles unikt och speciellt, och trots allt så har det gjort mig till den jag är idag. Och jag vägrar att se det som något annat än positivt. Alla erfarenheter har man nytta av, även om man hemskt gärna skulle velat slippa vissa av dessa erfarenheter... Jag säger som min systerdotter så klokt sa en gång när hon var liten, när saker inte blev riktigt som det var tänkt. Hon slog ut med armarna, tog ett djupt andetag och utbrast: "men.... nu var det ju så här det blev!!" Och det lever jag efter. Nu var det ju så här det blev. Jag kan inte ändra på det som har varit eller det som blev. Men jag kan ta vara på det jag har fått med mig, och jag kan forma min framtid på ett positivt sätt ändå.


Tiden går fort, men ändå inte. 2 år är egentligen inte så mycket, om man ser till hela mitt liv. Samtidigt har det hänt ohyggligt mycket under dessa två år, både negativa och positiva saker. Känner att jag har börjat dela in livet i "före" och "efter" diagnosen. Precis som man på något sätt delar in livet i "före" och "efter" att man fick barn. Undrar om det är ett sätt att ha lite koll på tiden? Att man inte vet exakt när saker och ting hände, men man vet att det var antingen före eller efter en stor livshändelse.


Lite tankar så här i all stillsamhet. Nu tar jag helg och tänker inte anstränga mig mer än nödvändigt.


   kärlek   

Av Liselott - 6 november 2012 19:01

... och så rätt som det är, så får man det där brevet!! Sen att det har tagit ungefär tusen år längre än dom lovat, det är ju en helt annan sak.... (Jo, i cancervärldens evinnerliga väntan känns det faktiskt som tusen år!!) Om två veckor ska jag äntligen få komma till kirurgen på sjukhuset här i sta'n för konsultation ang. mitt operationsärr som har växt fast i bröstkorgsväggen och som jag vill att dom ska skära loss. ÄNTLIGEN!!! Samma dag som jag ska till kirurgen ska jag även iväg på ett gynekologiskt cellprov. Sen går det bara en vecka eller två, så är det dags för mammografi/ul, det närmar sig 2-årsdagen av cancer-diagnosen. Jippii!!! Eller, nä.... inte alls. Men nej, jag tänker INTE oroa mig! Jag har absolut INGET att oroa mig för! Jag har flyt nu, och det tänker jag fortsätta med! Alla undersökningar och prover kommer att visa på topp-resultat. Så det så!


FUCK CANCER!!!!!!!!!!!

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards