To hell and back

Alla inlägg under oktober 2012

Av Liselott - 28 oktober 2012 18:00

Alltså, om inte arbetsgivarna vet om att man finns, så lär man aldrig få något jobb. Som ny inom mitt yrke är det lite svårt att få komma intill på intervju när det är väldigt många sökande till de få tjänster som finns. Arbetsgivarna vill ha folk med vidareutbildning och/eller lång erfarenhet.

I torsdags mailade jag ut ett personligt brev till alla tänkbara arbetsplatser här i sta'n och närliggande kommuner. I fredags fick jag ett telefonsamtal från en enhetschef, och i morgon bitti ska jag på anställningsintervju.    Är SÅÅ himla glad!! Känner på mig att detta kommer att bli bra, får jag jobbet så är det ett stort steg i rätt riktning mot det mål jag har som sjuksköterska. Hoppas att det är min tur nu! Min tur att få lite flyt, min tur att få det jag vill ha. För o-flyt, det har jag haft så det räcker för flera livstider... 

 

Min blä-iga period är tack och lov över för den här gången. Alltså, jag kan bli helt knäpp på detta ständiga pendlande upp och ner, ibland är jag helt knäckt och tar mig knappt upp ur sängen, orkar inget, vill inget och bara gråter, och ibland är livet helt på topp och alldeles underbart. Något mellanting, en lagom balans, skulle sitta bra just nu! Dessa stora svängningar är ohyggligt jobbiga. Vi får väl se om det rättar sig till så småningom, eller hur det går.

Av Liselott - 22 oktober 2012 17:22

Jag har en ny vän, som kommer att stå mig väldigt nära ett tag framöver. Min nya vän heter PLATTÅNG. Även om "folk" tycker att mina lockar är fina och jag passar bra i dem, så håller jag INTE med, jag avskyr lockarna..... Så nu har jag införskaffat en plattång. Och så här blev resultatet:


 


Jag är SÅÅ nöjd!    Med hjälp av plattången blir håret lite mer "som det var förut", och det gillas.


Lite mindre blä-ig är jag också nu, helgen har känst helt ok. I morgon är det dags att börja jobba igen efter 2 veckors semester. Känns väl helt ärligt lite.... blä. *ler* Jag hade gärna varit ledig ett par veckor till! Fast samtidigt ska det bli kul att träffa arbetskamraterna igen, och se vad som har hänt på patientfronten. Har varit riktigt duktig på träningsfronten den gågna veckan, vilket känns riktigt bra. Det börjar bli väldigt kul att vara på gymmet! Idag hade jag inte alls någon lust att åka hem... *ler* Och ont lär jag ha i morgon... har redan ont i vaderna och jag gissar på att träningsvärken inte lär vara nådig i morgon... Tjo!

Av Liselott - 20 oktober 2012 19:45

I brist på annat att göra så här på lördagskvällen så roar jag mig med att titta på lite gamla kort. Dags att göra en jämförelse igen, det är exakt ett år mellan dessa kort.


   


Visserligen klagar jag högljutt på mitt hår rätt ofta, men..... JAG HAR HÅR!!!! That's all that counts..... 

Av Liselott - 19 oktober 2012 17:35

Är inte särskilt mycket mindre blä-ig idag... Usch, kan inte någon bara trolla bort skiten?? Vill vara glad, ha någon att krama om, tycka att livet är härligt! Men så är det inte...


16 månader har gått sedan sista cytostatikan.... 16 månader, det är lika lång tid som det är mellan mina två barn. Vid det här laget hade jag ju planerat att livet skulle vara på topp igen! Men ack, som jag bedrog mig själv.... Ungefär 1,5 månader kvar till mammografi-kontroll... vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det. Visst vill jag ha det gjort... men samtidigt så känner jag bara BLÄÄÄ!!! 


Har i alla fall tagit mig i kragen och sett till att få en tid hos kurator. Ska bli väldigt skönt.... så får vi se hur det går. Finns en psykolog där också, i vårdcentralens psykosociala team. Kanske räcker det med samtal, kanske behöver dom ändra i min medicinering... Ingen vet, men det ska i alla fall bli vansinnigt skönt att få gå dit och prata! 


Why me???   

Av Liselott - 16 oktober 2012 16:50

Blä, blä, blä.... Usch, just nu är jag inne i en blä-ig period. Jag är trött, ledsen och mentalt helt slut. Orkar inget, inget är kul (eller jo, lite roliga grejer finns det allt, men inte i vardagen...), och jag käner mig så jäkla trött och less och... BLÄ! Varför kan inte jag få vara glad och må bra, för en gångs skull??   

Av Liselott - 10 oktober 2012 00:14

Det har jag fått bevisat rejält både igår och idag. Efter gårdagens rejäla ångestattack var det bara att skärpa till sig och åka till jobbet. Funkade kanon. Idag på förmiddagen var jag på cancerrehab-kurs. Var HELT knäckt efteråt, helt tom och trött och slut, luften gick ur mig totalt. Kom hem och satte mig vid köksbordet och bara grät. Länge.... Satt på fullaste allvar och funderade på om jag skulle ringa mig sjuk, så illa var det.... och då är inte jag den som sjukanmäler mig i första taget. Men idag ville jag bara dra täcket över huvudet och försvinna bort från världen och alla orättvisor. Men jag lyckades till slut att samla ihop alla delar av mig själv och åka till jobbet. När jag väl kommit dit, fått på mig arbetskläderna, fått rapport och åkt ut på mitt första patient-besök så var jag lika full av energi som jag brukar. Trots att jag haft ganska mycket att göra och en telefon som ringt rätt mycket, så har det ändå varit en kanonbra kväll. Mitt jobb är BÄST!! Just nu känns det som om jobbet är min terapi. Härlig känsla! Samtidigt sitter jag här och NJUTER hur mycket som helst av att jag nu har SEMESTER i 2 hela veckor!!   Alltså, jag har inte haft semester på.... hur länge som helst. Sist var nog 2 veckor sommaren innan jag började på högskolan, det är en hel massa år sedan.... Nu ska jag bara njuta av att vara ledig, vara pigg och ha energi och ork till att göra precis vad jag vill!

Av Liselott - 9 oktober 2012 00:07

Väntar på kallelse till kirurgen på sjukhuset här i sta'n. Borde få en tid nu i oktober, om dom håller vad dom lovat. Men än så länge har jag inte fått något brev.... Kanske blir det så att jag får ta upp saken med plastik-läkaren i Linköping istället?? För dit har jag ju fått tid i alla fall. Vill liksom att någon ska ta och lossa på mitt fastväxta operationsärr så det kan bli någon form av ordning på den här halvsargade slitna kroppen någon gång.... tycker inte det är kul längre. Alls. Faktiskt.


NU borde jag egentligen ligga i sängen och sova. Borde ha lagt mig för en bra stund sedan, har en lång och hektisk dag framför mig i morgon. Men... ORKA!!! Liksom.... Nä, jag trivs bättre här!! Passar på när det känns bra. Ångesten kom och hälsade på mig idag... BLÄ!!! Säger jag bara.... Det är så vidirigt varje gång det händer... tur det inte är så ofta nu för tiden. Och tur att älskade dottern var i skolan så jag fick vara ensam.... Piller, MASSA kaffe, avslappnings-CD, spinnande katter... Sen lyckades jag häva det västa innan jag åkte till jobbet, och hade en riktigt toppen jobbkväll! Nu får det vara bra med ångest för ett tag, fattar inte varifrån skiten kom idag... Helt utan förvarning och utan anledning så bara smäller det till.. Jaja, jag vet ju att det går över i alla fall, även om det är vedervärdigt hemskt under tiden.


I morgon är det jobb-kväll som gäller igen. Troligtvis kommer jag inte ha ansvar för samma område som jag hade idag, så då får jag tänka till lite extra.... det är lite spännande!! Man brukar försöka se till att man har samma område om man jobbar flera dagar i sträck, men det är inte alltid att det funkar. Men ombyte förnöjer!!    En sak är i alla fall säker, jag har ett jobb som aldrig någonsin blir långtråkigt!! Man vet aldrig vad som kommer att hända, eller vad man kommer att stå inför. Men det är ju just det som är det som är spännande! Och när man är hemma hos folk, med begränsade resurser, så får man använda sin fantasi och göra det bästa av det material man har tillgängligt. Planera, prioritera, ibland är det jättelugnt och ibland totalt kaos. Passar mig perfekt!! Ohyggligt mycket ansvar har vi som jobbar så som jag gör, och det gillar jag. I'm in charge of myself, liksom.... 

Av Liselott - 7 oktober 2012 22:36

Ikväll ser jag ut som f***n, men det bjuder jag på!!

 

Har kommit till en gräns nu, jag orkar inte vara trött och less och sura över mitt utseende längre. Nu väljer jag att skratta åt eländet. Jag bjuder på det! 


Men alltså, allvarligt... NÄR ska jag se ut som folk igen???    


I morgon är sista ansökningsdagen på ett jobb jag har sökt.... Hoppas att jag får veta snaaaaaaart om jag får jobbet!!! Hoppas, hoppas och hoppas lite till, vill så gärna!!   

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards