To hell and back

Alla inlägg den 1 september 2012

Av Liselott - 1 september 2012 17:41

Ända sendan jag fick mitt lymfödem så har jag haft ett stort problem. Handen. Hur jag än har burit mig åt så har handen svullnat när jag har kompression på mig. Det spelar ingen roll om jag har hel handske och strumpa, tvådelat, om strumpan sitter lösare över handleden... Handen svullnar när jag har kompressionen på, och svullnaden går ner om jag inte har någon kompression alls. Och det är ju SÅÅ viktigt att använda kompressionen så mycket som det bara går, enligt alla lymfterapeuter jag har träffat, så jag har snällt gjort som dom har sagt...


Nu har jag dock ledsnat på att ha det så här med handen, trött och sur och grinig har jag blivit på det här förbannade ödemet. Så jag bestämde mig för att exprimentera lite på egen hand.


Jag har nu helt enkelt slutat att använda kompressionsstrumpor och handskar helt och hållet. Istället har jag kört ganska intensivt med sjukgymnastikövningar/rörelseträning för axeln och lymfmassage av hand, arm, axel och bröst. Och ingen så'n där ultralätt massage som lymfterapeuterna kör, utan jag har tagit i lite mer (lite lagom så klart, FÖR hårt får man inte ta i, då blir det en ökad belastning på systemet istället, o det är inte bra...). 2-3 gånger per dag gör jag mina övningar och min massage. 


Vad kan jag då dra för slutsatser? Ok, nu har jag ju inte hållit på mer än 2 dygn än. Men efter dessa 2 dygn konstaterar jag följande:

handen är mycket mindre svullen än tidigare, fingrarna likaså. Underarmen håller samma mått som tidigare, och måttet på överarmen har minskat något.


SÅ!! Från och med nu tänker jag strunta i utbildade lymfterapeuter som inte vet vad dom pratar om, och göra som jag själv vill och det som fungerar bäst för min kropp. 


  kärlek  

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards