To hell and back

Alla inlägg under september 2012

Av Liselott - 29 september 2012 19:06

Inbillning? Eller inte? På dag 3 utan Tamoxifen får jag för mig att det inte kliar riktigt så ohyggligt förbannat mycket längre. Det kliar fortfarande väldigt mycket, men kanske inte riktigt så intensivt som tidigare. Inbillning? Eller? *gah* Jaja, får ge det några dagar till o se om klådan släpper mer, och utslagen börjar ge sig... Usch, börjar på allvar få en jäkla ångest över vad som händer om det visar sig att det faktiskt ÄR medicinen som ställer till det för mig!! Vad f***n ska jag medicinera med då??? Eller ska jag fortsätta med Tamoxifen och bara lära mig att leva med skiten? Kan man minska dosen och ändå få bra skydd? För sluta medicinera tänker jag INTE göra! Här ska inte riskeras någon, kör helst med både hängslen och livrem. Ett läkarbesök hos en vettig onkolog inom en snar framtid skulle sitta fint.... hoppas att dom är snabba med att ge mig en tid. För som sagt.... omedicinerad vill jag inte, inte, inte vara... 

Av Liselott - 28 september 2012 20:21

  Så här såg jag ut 24 september förra året.

  Och så här ser jag ut idag. 


Det händer en del på ett år! Ser redan fram emot att lägga upp ett liknande kort i slutet av september nästa år.    Tycker det är lite kul att jämföra foton så här!   

Av Liselott - 27 september 2012 21:42

Alltså, jag tror jag blir komplett galen på detta kliande!!! Dag 1 utan Tamoxifen. Med tanke på att halveringstiden för läkemedlet är 7 dagar, och halveringstiden för metaboliterna är 14 dagar, så veeeeeet jag att jag inte ska vänta mig några under idag! Men.... *gah* BLÄ!!!!!!!!! Håhå jaja... Denna väntan, detta tålamod... BLÄ en gång till!


Annars är livet rätt bra idag, tror jag. Har fått en hel del röjt här i lägenheten, vilket känns bra! Har en massa kvar att röja efter flytten, och det är dags att slå på stort och göra det nu. Snart ska sonens 10-årsdag firas och då är det tänkt att det ska vara lite mer ordning här än det är idag. :) Inga större problem, om man låter bli att titta in i mitt sovrum.... Men dit går det ju att stänga dörren! *ler*

Av Liselott - 26 september 2012 17:21

Dessa förbaskade tabletter.... Förra hösten började jag med antihormonell behandling. Tabletterna jag då fick i kombination med "sprutan from hell" funkade i två månader innan jag fick en hiskerligt massa utslag och klåda av dem och fick avbryta behandlingen. Utslagen försvann. Efter några om och men fick jag sedan sluta även med sprutorna, så fick jag en annan anti-östrogen-tablett istället. Det har funkat toppen! Har inte haft några som helst biverkningar alls av den. Fram tills nu. Nu är de tillbaka, utslagen. Och klådan. BLÄ!! Eftersom jag har en historia med mycket eksem så är onkologen här ganska skeptisk till att det beror på medicinen. Jag är dock övertygad om att det är tabletterna som spökar! Har inte haft några som helst eksem-problem på drygt 7 år, förutom biverkningarna förra hösten då. Nu ska jag i alla fall hålla upp med mina små tabletter i 1-2 veckor, för att se om eländet blir bättre. Sen får vi se vad onkologen tänker hitta på! För jag har då rakt ingen lust att vara utan anti-hormoner, har ju 4 år kvar av den behandlingen. Eftersom mina tumörer var 100% östrogenberoende så känns det VÄLDIGT angeläget att hålla på med behandlingen så länge som möjligt!! Tänker inte riskera något, inte. Tycker att livet efter cancern är lite väl spännande just nu, faktiskt....

Av Liselott - 26 september 2012 14:13

Nu har jag varit medlem på SportLife i nästan 3 månader. 3 månader av fokuserad träning, få rutin, vare sej jag har känt för att åka iväg eller inte. Framför allt är det styrketräning jag kört, men jag försöker också få in lite kondition de flesta gånger jag är iväg. Och nu börjar äntligen resultaten komma! Otålig som jag är så har jag tyckt att det har känts sååå trögt och segt, tycker inte jag har blivit ett skvatt starkare. Men det har jag. Nu börjar jag märka en stadig förbättring av min styrka i hela kroppen. Det märks dels på att jag klarar mer vikter på stången nu än tidigare, men även på prövningar i vardagen. Fysiska påfrestningar i t.ex jobbet är inte så jobbiga längre. Jag känner mig överlag starkare i kroppen, och det känns jättebra! Sen är det klart att ödemarmen fortfarande är ett hinder, men den blir starkare den också. Vissa dagar gillar armen att träna, andra dagar funkar det inte alls. Jag får hela tiden vara på min vakt och anpassa mig efter armens dagsform. Dock börjar de dåliga träningstillfällena att glesas ut. Det gillas! Nu, efter nästan 3 månader, börjar det bli riktigt kul att träna.   


Åsså tar ni och klämmer lite på brösten också, va? Gör det idag!   

Av Liselott - 22 september 2012 18:59

Det är rätt fascinerande att håret är så lockigt nu när det har växt ut efter cellgiftsbehandlingarna... Undrar just när det kommer bli rakt igen? Eller, jag hade ju inte rakt hår innan heller, men inte så här lockigt heller! Fast helt ärligt så är jag rätt nöjd med det här! Det enda jag surar över fortfarande är att det är så tunt uppepå huvudet. Vill ju ha tillbaka det tjocka överallt.... Men det kanske kommer, vem vet? Jag gör vad jag kan för att dölja det, och jag tror att det nog bara är jag som ser det... Ögonbrynen, som växte så himla mycket för ett tag sen, har kommit av sig... Men dom kommer väl kanske snart igång igen, får man hoppas. Fransarna är också rätt glesa fortfarande. Men det går att dölja med lite mascara. En ögonbrynspenna, och så diadem i håret, så känner jag mig nästan normal igen.


   


I övrigt så rullar livet på. På tisdag ska jag börja en rehab-kurs för cancerpatienter i arbetsför ålder. Ska bli spännande! Kul att träffa lite folk och få utbyta erfarenheter. 


Av Liselott - 17 september 2012 20:55

Jag är en tuff brud, i lyxförpackning!!   


 

Av Liselott - 16 september 2012 17:51

Min son, 10 år, är helt GRYM på att lösa Rubik's Kub!


Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards