To hell and back

Alla inlägg under juni 2012

Av Liselott - 30 juni 2012 12:02

Det börjar bli jobbigt nu! Har konstant ont i ärret.... Operationsärret har växt fast i bröstkorgsväggen, och minsta lilla jag rör på mig så drar det och spänner och gör ont. Behöver jag ta i lite o spänna musklerna däromkring gör det vansinnigt ont. För att inte tala om när jag behöver hosta eller nysa!! Då drar det till ordentligt o gör så ont så det är nästan att tårarna trillar ibland.

Onkologen har skickat en remiss till kirurgen för konsultation för att föroppningsvis gå in och lossa ärret. Och till kirurgen ska jag få komma..... i oktober!!! Jippi, liksom.... Lågprioriterad på ett sjukhus som inte kan hålla vårdgarantin. Visst, jag fick papper om att jag kunde få åka någon annan stans, men tycker inte att det känns som någon större idé när det bara handlar om en konsultation. Men det känns ändå riktigt blä! Har liksom ingen energi till att gå omkring och ha ont hela tiden.

Av Liselott - 18 juni 2012 01:20

pluggandet är slut, och semestern är (ungefär) slut, så passar jag på att inviga jobb-outfiten, så jag "bor in mej" lite i rollen som sjuksköterska. Kan fortfarande inte riktigt fatta att jag är klar nu... Jag är inte undersköterska, jag är inte student... jag ÄR sjuksköterska! Oj oj oj.... det är jätteSTORT!!! Få presentera sig som sjuksköterska när "folk" ringer.... Det är coolt! :D Undrar om jag någonsin kommer att vänja mig vid det! 


 

Av Liselott - 17 juni 2012 16:56

Idag har jag tofs. Inte för att det är särskilt snyggt.... utan för att jag KAN! Det är stort!


Har även fixat till min "examenshörna". Tycker det blev riktigt fint!         

Av Liselott - 15 juni 2012 07:42

Igår var det en så'n där 1-årsdag igen. 1 år har gått sedan jag fick sista omgången cellgifter. Satt igår och läste tillbaka i bloggen vad jag skrivit just denna dag förra året, och hur jag mådde dagarna efter. Fy fan, alltså... Visserligen vet jag att jag mådde riktigt skit, men samtidigt har jag nästan förträngt hur illa det var... Kanske en försvarsmekanism? Att man vet hur det var, men vill glömma det för det var så överjävligt jobbigt... Det positiva med denna sista cellgiftsbehandling var ju dock att efter det har allt bara blivit bättre! Visst, det var en tuff sommar med strålningen, alla biverkningar och resor till sjukhuset varje dag när jag inte mådde bra. Sen var det en tung höst med depression och frustration över att inte vara som vanligt, att inte orka, det var svårt att slappna av och låta återhämtningen ta sin tid. Men allt vände, och jag har sakta med säkert piggnat till igen. Är väl inte helt återhämtad än, men jag har kommit en bra bit på väg! Jag har ändå fixat att plugga, jag fixar att jobba och hålla ihop vardagen. Det är huvudsaken. Allt annat jag orkar utöver det nödvändigaste är bara en härlig bonus som ger mig lite ny energi.


Mitt största bekymmer just nu är att jag fortfarande är väldigt tunnhårig uppepå huvudet, och att ögonbrynen inte har kommit tillbaka än. Det stör mig jättemycket! Men samtidigt.... i sammanhanget är det rätt små bekymmer. Och är inte bekymren större än så, så får man vara nöjd!


Surar fortfarande lite över att läkaren här i Jönköping vägrar att ge mig den mammografi som läkaren i Borås lovade att jag skulle få... Det stör mej. Men vad ska man göra, det kvittade ju vad jag sa så vägrade hon ändå att skriva en remiss, för det var onödigt. Dock så gjorde hon en grundlig undersökning av mig när jag var där, och allt kändes bra. Dessutom sa hon till mig att jag ska undersöka mig själv hemma en gång i månaden. HAHA!! Jag sa inte att jag gör det en, eller två, gånger i VECKAN. Kära tid, inte skulle jag kunna låta det gå så lång tid som en hel månad mellan varje gång... Skulle jag få ett återfall så tänker jag upptäcka det vääääääldigt tidigt!


Just nu njuter jag av en veckas semester. Skönt att kunna ta det lite lugnt några dagar mellan skolan och jobbet. Desstom börjar jag med en lugn jobbvecka nästa vecka, ska bara jobba två kvällar. Bara hoppas på att det blir relativt lugna kvällar så här i början... vet att det kan vara lugna kvällar. Vet också att det kan vara kvällar med totalt kaos... *ler* Men det är ju det som är lite kul med att jobba så som jag ska göra, att man aldrig riktigt vet hur kvällarna kommer att bli eller vad som kommer att hända. Det gillar jag! Jobb med alltför mycket inrutade rutiner ledsnar jag på rätt fort.


Till sist en liten önskan: IDAG passar ALLA på att undersöka sina bröst ordentligt! Hittar du något som känns konstigt eller som du är osäker på, tveka inte att ta kontakt med bröstmottagningen på sjukhuset. Hellre en gång för mycket!!

Av Liselott - 12 juni 2012 20:51

Har varit på sjukhuset och träffat min nya onkolog idag. Just nu är jag så ledsen och uppgiven så jag orkar inte skriva något särskilt om det besöket.....


En stilla undran bara....


HUR kan man som onkolog sitta och säga till en brötcancerpatient (eller fd. patient, försöker jag se mig som, men det är jag ju egentligen inte...) att det är ONÖDIGT med en mammografi????????????????


Bara undrar....


Ångesten har trängt sig på, trots att jag försöker mota den allt jag orkar.   


HATAR CANCER!!!!!!!!!!!!!

Av Liselott - 9 juni 2012 19:17

Nu är det över, skolan är slut, jag är KLAAAAAAAAAAR!!!!


Igår tog jag min ssk-examen, med en fin högtidsstund på Elmia här i Jönköping tillsammans med alla andra studenter på Hälsohögskolan som tog examen nu, plust ett antal hundra anhöriga/närstående, lärare, programansvariga, musiker.... En hel drôs med folk!! Det var en fin högtidsstund med tal, stipendieutdelningar, musik och diplomutdelning till alla studenter. Alla studenters namn lästes upp i mikrofon när vi gick upp på scenen och tog emot diplomet. Sen fick vi stå där jag vara dekorativa tills alla i vårt program fått sina diplom. Vi gick upp i bokstavsordning, och eftersom mitt efternamn börjar på en av alfabetets tidigare bokstäver och vi var ca.130 studenter i ssk-programmet, så fick jag stå på scenen en bra stund. Men det gjorde inget alls! ;) Det var en väldigt märklig känsla när mitt namn lästes upp, inför alla dessa människor.... SÅ häftigt! Overkligt och underbart.


Efteråt åkte jag och mamma hem, och senare på eftermiddagen/kvällen kom ett par av mina kompisar och firade med mig. Mycket prat, skratt och lite vin, ost, kex.... SÅÅ härligt!! Avslappnat och lugnt och alldeles ljuvligt.


Det lär ta ett tag att smälta detta, att jag är färdig nu. Jag har ingenting kvar att göra i skolan. Ingenting..... Shit... *ler* Nu har jag semester fram till 20 juni när jag gör mitt första ssk-arbetspass. Nu ska jag bara lata mej, lata mej, och lata mej lite till.


JAG KLARADE DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   


 2012 06 08  

Av Liselott - 3 juni 2012 20:43

Spana in räkneverket här till höger, det som räknar ner till min sjuksköterske-examen. Det är ju nästan löjligt nära nu!!   Ikväll har jag förberett mig lite inför morgondagen. I morgon åker jag till skolan och avverkar det allra sista jag måste göra, dvs. närvara vid två c-uppsatsseminarier och fixa till några ändringar på vår egen uppsats. Sen är det bara att luta sig tillbaka, invänta examen, att betyg och högskolepoäng ska registreras, och jobbstarten.   Ett år senare än beräknat står jag nu här, som (nästan) fädig sjuksköterska, något jag aldrig trodde att jag skulle klara. När jag fick mitt cancerbesked trodde jag att mitt liv var slut, att jag aldrig skulle få uppleva några fler lyckliga stunder. Ack, så fel jag hade!! Jag är pigg, jag är frisk, jag är starkare än någonsin, jag är lycklig och stolt över vad jag har presterat. På fredag blir det fest!!     8 juni 2012 kommer att gå till historien som en av de bästa dagarna i mitt liv.   

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards