To hell and back

Alla inlägg den 29 april 2012

Av Liselott - 29 april 2012 18:07

I fredags lämnade jag Falköping och Kurorten Mösseberg, där jag varit på rehabilitering i 12 dagar. Lymfmassage och bandagering av armen, styrketräning, föreläsningar, gympa-pass, avslappning, meditation, o så en massa kaffe, prat och skratt med ett gäng helt underbara tjejer jag lärt känna under tiden. Är mycket nöjd med min vistelse! :) Jag har fått ett träningsprogram så jag kan börja bygga upp styrka i armarna, jag har kommit igång med konditionsträning, jag har fått mycket bra hjälp med ödemet. Ödemarmen har blivit mindre och den friska armen har blivit större (pga styrketräningen) så nu är inte skillnaden så jättestor längre. Har fått ett bra stretchprogram för operationsområdet, jag är väldigt stram och stel... Har fått ett schema för egen lymfmassage, massage av ärret o så mitt styreträningsprogram. Redan efter dessa 12 dagar känns det mycket bättre, ödemet är på väg att stabilisera sig och styrkan byggs upp. Är dock väldigt stel i musklerna runt framför allt högra axeln och skulderbladet, vilket är väldigt o-bra för lymfflödet. Ska se till att få massagebehandlingar med jämna mellanrum för att mjuka upp musklerna. Fick två massagebehandlingar på Mösseberg, och det var sannerligen ingen njutning... *ler* Men de gjorde nytta! På onsdag ska jag träffa min nya lymfterapeut här i Jönköping, det är dags att beställa lite ny kompression nu när jag varit på Mösseberg. Ska bli skönt, eftersom den kompressionen jag har inte fungerar..... Handsken jag har kan jag inte använda för den sitter för hårt över ett par fingrar. Armstrumpan är skaplig, men lite för kort. Ska bli skönt att få ny och fräsch kompression! Har också lyckats lära mig att linda fingrarna, handen och armen själv. Känns skönt att kunna göra det ifall det skulle behövas någon gång.

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards