To hell and back

Alla inlägg under december 2011

Av Liselott - 30 december 2011 20:09

Ja, i morgon är det alltså dags. Nyårsafton. Ser verkligen fram emot att få lägga skitåret 2011 bakom mig... och skåla in ett nytt och BRA år 2012. God mat, gott att dricka och trevligt sällskap blir det, sån't gillar vi! :)


GOTT NYTT ÅR!!  


Och tusen tack för att ni följer mig och min resa, det värmer gott!    

Av Liselott - 29 december 2011 10:25

 

Det händer en hel del med håret på 5 veckor!   Nu börjar jag ju snart känna mej riktigt normal igen. *haha* Mitt tjocka hår är på väg tillbaka, snart har jag till och med en skapligt vettig frisyr!


Annars händer det inte så mycket. Jag knaprar mina piller och tar mina sprutor. Har fortfarande inte fått någon ny telefontid med onkologen, så jag vet inte hur det har gått med mina prover. Därför tar jag snällt min spruta varje kväll, för säkerhets skull. Har ätit Tamoxifen i två veckor nu, o jag kan inte påstå att jag känner några biverkningar. Än så länge, i alla fall... Av erfarenhet från Anastrozol så vet jag att det kan dröja innan biverkningar kommer. Till o med min onkolog sa att väldigt många mår väldigt dåligt av Tamoxifen.... Kul att höra det precis innan man börjar med en ny medicin! *ler* Fast hon sa inget jag inte redan visste. Hoppas att jag är en av de som klarar mig ganska bra från biverkningar, och att jag har lite fördel av att jag redan innan är insatt på antidepressiv behandling. Då kanske jag slipper de värsta dalarna i alla fall. Kan väl tycka att jag har fått min beskärda del av knepiga biverkningar, nu får det vara nog med sån't!

Av Liselott - 26 december 2011 15:58

Hoppas att ni har haft en härlig jul! Det har jag. Lugnt och skönt och inte alls som någon annan jul. Mycket trevligt! :) Just nu är jag hemma med gullungarna och bara myser, livet är rätt ok. Jag får mitt studiemedel till våren, det var nog den bästa julklappen! ;) Ska bli så skönt att komma igång med skolan, så jag kan bli färdig med pluggandet. Längtar till examen!

Av Liselott - 21 december 2011 19:31

Idag är det ett år sedan jag fick min diagnos. Ett år sedan jag fick höra orden "du har cancer". Ord som jag har fått leva med varje dag sedan dess, och som jag får leva med varje dag resten av mitt liv. Jag förbannar den där dagen. Dagen som förändrade mitt liv, dagen som vände hela min verklighet upp och ner. Idag går känslorna upp och ner, en bergodalbana med höga toppar och djupa dalar, och med en hiskerlig hastighet. Försöker hålla ihop mej, men det är svårt....

Det jag mest av allt önskar just nu är att någon kom hit, satt bredvid mig i soffan och höll om min en stund. Saknar någon... saknar Daniel... saknar....livet.

Av Liselott - 18 december 2011 22:42

Nu börjar det bli både långt och tjockt! :) De e nice!!   


Dagens bild på mig.    

 
Av Liselott - 16 december 2011 13:16

Hade telefontid med läkaren idag, för att få svar på koagulationsprovet jag tog förra veckan, och för att få reda på hur det blir med min anti-hormonella behandling. Och provsvaret.... hade inte kommit än! Och det kan tydligen dröja upp till en månad innan svaret kommer... *gah*


Det här med läkemedel är ju en djungel! Dock en väldigt spännande djungel, säger ssk-studenten i mig. Patienten i mig känner dock ingen spänning alls i det hela.... Sedan jag slutade med Anastrozol tidigare i höst pga massa biverkningar har jag "bara" stått på Zoladex, den där sprutan jag tar var 4:e vecka (med en nål som kan få vem som helst att svimma... *ler*). Eftersom provsvaret inte har kommit än så fick jag två saker att välja på. Antingen fortsätta med bara Zoladex och invänta provsvaren, eller börja med Tamoxifen idag ändå (det är pga Tamoxifen som jag gör koagulationsutredningen, för den ger en ökad risk för blodpropp) och då samtidigt ta Klexane-sprutor (blodförtunnande) i lågdos i förebyggande syfte. Kul val man har! Pest eller kolera, typ..   Men eftersom jag vill komma igång med tabletterna, tycker inte det känns ok att bara ha Zoladex, så valde jag att börja med tabletterna och blodförtunnande och samtidigt invänta provsvaren. Så kan man ju bara hoppas på att jag så småningom slipper Klexane! O så slipper jag Zoladex-sprutona!!! I alla fall för tillfället, OM mina äggstockar skulle få för sig att börja jobba igen så får jag börja om med Zoladex. Men det är inte säkert att det blir så. Den som lever får se! Jag slipper i alla fall att fira julafton ihop med Zoladex, och det känns fint, vill jag lova.   

:)

Av Liselott - 14 december 2011 18:59

Min kurator säger alltid så kloka saker. Hon säger det som jag innerst inne vet, men som jag av flera olika anledningar ändå tvivlar så starkt på. Hon lägger fram det på ett väldigt sakligt sätt, så träffande, så perfekt.


TACK för att du finns, Anita!

Av Liselott - 14 december 2011 17:07

Har fått ett och annat positivt besked idag, sån't livar alltid upp! Känns nästan som jag börjar få lite flyt, saker och ting börjar ordna upp sig. Gott!!


Har fått lite mer koll på min kommande lymfödembehandling/rehab på Mösseberg. Ser fram emot det!


I morgon blir det en sväng till sjukhuset och min lymfterapeut. Ska tejpas om, vilket är välbehövligt.. ;) Och på fredag ringer läkaren med svar på blodprovet för koagulationsutredning som jag tog förra veckan. Ska bli spännande att höra svaret! Och om jag får börja med Tamoxifen.. Vore ju rätt skönt att komma igång med tabletterna nu, om jag ska vara ärlig..

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards