To hell and back

Alla inlägg under november 2011

Av Liselott - 23 november 2011 16:36

Eller, sjukhusbesök, kanske jag ska skriva. För jag har avverkat mer än bara läkarbesök. Har varit hos sjukgymnasten och blivit omtejpad, och varit på sjukhusbiblioteket och samlat på mej böcker. Dessutom träffar jag alltid på en och annan gammal arbetskamrat när jag är på onkologen, så det blir lite prat. Trevligt!


Men läkarbesäket då. Nu ska vi se om jag får någon reda i allt det här. Först mina mediciner. Från börjar var det ju meningen att jag skulle äta Tamoxifen som antihormonell behandling, men eftersom jag haft blodpropp så gick inte det (Tamoxifen ger ökad risk för blodpropp). Då fick jag istället Zoladex (spruta) och Anastrozol (tabletter). Zoladex har jag haft sen jag började med cellgifter, och skulle bara ha den under cellgiftsbehadnlingen, för att skydda äggstockarna. Men nu blev det alltså fortsatt med sprutan och tillägg av tabletter. För två veckor sedan fick ja sluta med Anastrozol pga. biverkningar i form av en kraftig hudreaktion med utslag och klåda. Väldigt o-bra. Nu har min läkare på onkologen pratat med någon högt uppsatt person inom området, och dom har kommit fram till att Zoladex+Anastrozol är en för tuff behandling för min tumörtyp. Visserligen var mina tumörer väldigt känsliga för östrogen, men inte för progesteron. Då är den här behandlingen alldeles för mycket och för tuff. Så dom tycker att jag ska skippa sprutorna och börja äta Tamoxifen ändå, som det var tänkt från början. Ska dock få komma till någon medicinläkare och göra ett koagulationstest på mitt blod först, för säkerhets skull. Inte för att dom tror att jag har någon koagulationsrubbning, min blodpropp berodde ju på min PICC-line. Men ändå, för säkerhets skull. Fick också veta att risken att få blodpropp av Tamoxifen är ungefär lika stor som att få blodpropp av p-piller. Och p-piller har jag ju ätit ett antal år utan problem, så... Men, jag fortsätter med Zoladex så länge, och så har onkologen skickat remiss till den här medicinläkaren, så blir det nytt onkologbesök sen när dom vet hur dom ska göra.


Dessutom skickas remiss till mammografi/ultraljud, det är ju snart ett år sedan diagnosen. Sen blir det visst en gång till om ett halvår, om jag förstod saken rätt. O det gör inget, dom får gärna kolla hur många gånger dom vill!


O nu till det roligaste av allt, bröstrekontruktion! Jag har hela tiden varit inställd på att en rekonstruktion inte skulle vara aktuell förrän tidigast 1,5 år efter avslutad strålbehandling, dvs. framåt våren 2013. O så får jag veta idag att det är 1 år efter operation som gäller... O det är ju snart!! Så nu är även en så'n remiss skickad. TJOHO!! Det enda som behöver göras är mammografi/ultraljud innan, för att kolla så inget ser konstigt ut eller att det växer fula celler som inte ska vara där. Sen är det fritt fram! Vet inte hur lång tid det tar från att remissen är skickad tills man får konsultation och operation, men ändå... det är på gång nu!! O jag behöver inte vänta så länge som jag trodde från början, och jag är så glaaaaaaaaaad!


Det känns som om jag är på väg att bli en hel människa igen efter detta år från helvetet, och just nu mår jag bättre än jag har gjort på länge. Det känns så BRA!   

Av Liselott - 21 november 2011 19:39

Ja, jag tröttnade på mitt gråa hår, så nu är det färgat! Eller, tonat, kanske.. Det ska hålla 6-8 veckor. Mellanbrun heter färgen, själv tycker jag det blev.... brunt.   Mellan, eller mörkt... vart går gränsen? Men jag är SÅ nöjd! Känns så mycket fräschare än innan. Så här blev resultatet!


      

Av Liselott - 20 november 2011 20:21

Tittar mej i spegeln. Det börjar bli mycket hår nu! Men det är så... grått! Inte allt, men väldigt mycket.. Undrar just om det bara är detta första som är så mycket grått, att det är mer färg på det som växer ut framöver? Eller är det helt enkelt så att jag har blivit så mycket mer gråhårig under dessa månader? I så fall blir jag ju ledsen på riktigt..... och kommer färga håret betydligt tidigare än jag från början hade tänkt. För det här är ju riktigt deprimerande.... som om man inte var nedstämd nog i novembermörkret, liksom..... Behöver något som piggar upp!

Av Liselott - 20 november 2011 16:17

Fy sjutton vilken jäkla tråkhelg jag har haft! BLÄ!! 


Slarvar med min sjukgymnastik.... inte bra. Det måste bli ändring på det nu! Under eftermiddagen idag har jag haft ett larm varje timma, så jag kommer upp ur soffan och rör lite på mej. Ska nog fortästta med det när jag är hemma, så jag får gjort mina rörelser, annars blir det inte av.


I morgon ska jag agera moraliskt stöd åt dottern som ska få en vaccination av skolsköterskan. Har ingen aning om vilke tid på dagen det är dags för sprutan, så jag får väl se till att ta mej ur sängen i skaplig tid på morgonen o traska iväg. 


I övrigt så ser jag fram emot veckans läkarbesök på onkologen! Ska bli intressant att få veta vad dom har tänkt att jag ska medicinera med nu när jag inte klarar av Anastrozol. Gillar inte att gå omedicinerad.... Eller, medicin har jag ju, i form av sprutorna. Men jag har ju ändå mer östrogen i kroppen är vad det är tänkt att jag ska ha, i och med att jag fick sluta med tabletterna.


Nä, nu börjar det bli riktigt mörkt ute! Och således väldigt mörkt inne.... Dags att tända lite ljus! Man får försöka mysa till det så gott man kan.

Av Liselott - 17 november 2011 17:19

Igen! Den där latmasken är en envis jäkel... Latmasken är inte välkommen här! Det har den inte varit på länge, jag har kört ut den flera gånger, men den kommer alltid tillbaka... *gah* Dags att sätta ner foten på allvar tror jag minsann...


Igår blev det 4,4km promenad. Härligt solsken ute, det var riktigt ljuvligt!

Idag tog jag samma 4,4km-promenad. Dock utan solsken.... Mulet idag, och regnet hängde i luften. Men det gjorde inte så mycket det var riktigt skönt ändå! Efter lunchen åkte jag till simhallen för att inviga min nya baddräkt med protesficka. Gissa om det gick bra att simma!   Hela 2500 meter blev det idag! *stolt* Hade gärna simmat lite till, men vågade inte. Vet ju inte hur armen reagerar när jag simmar så långt, har ju "bara" simmat 2000 förut.


Nu är det i alla fall dags för lite mat, ett stort glas vatten o så lite kaffe som avslutning. Kvällen ägnas åt tv-tittande, känner att jag har gjort tillräckligt idag!


I morgon väntar besök hos både sjukgymnast och massör.

Av Liselott - 15 november 2011 20:34

Utslagen blir sakta bättre... har fortfarande en del kvar, men det går åt rätt håll. Skönt! Är dock ohyggligt torr i huden, och det svider som attan när jag smörjer, särskilt i ansiktet. I övrigt är jag ganska nere för tillfället... vet inte varför. Antagligen är det min nuvarande depression i kombination med novembermörkret, brukar alltid ha det jobbigt på hösten. Men men... en dag i taget...

Av Liselott - 12 november 2011 11:38

Dag 3 utan Anastrozol, och nu börjar jag märka skillnad. Utlsagen kliar inte lika förbaksat mycket längre och är inte riktigt lika ilsket röda. Det går helt klart åt rätt håll. Skönt!! Fast dumt. Dumt att det blev som det blev. Hade ett par andra saker jag tänkte att utslagen kunde bero på också, men jag har inte ändrat på något förutom att jag har slutat med medicinen. Och det hjäper. Alltså beror det på medicinen. Har läst på lite, och man kan tydligen får väldigt besvärliga hudproblem av Anastrozol... Nu hoppas jag att tiden går fort fram till läkarbesöket den 23:e så jag får veta vad dom har för planer nu! Gillar inte att gå utan medicin...

:)

Av Liselott - 10 november 2011 13:50


 




 Orkar ni med en uppdatering till?   Jaja, jag vet att jag är tjatig om detta här, men jag är glad!!   Det är exakt 2 månader mellan dessa foton. Och som sagt, håret står åt alla håll... Men det får det göra, jag tänker inte gnälla! Bad hair day existerar inte längre, hur illa det än ser ut.   

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards