To hell and back

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

Det händer grejer!

Av Liselott - 27 oktober 2011 11:07

 


Jag tycker inte att det händer så mycket med håret..... men när man tittar på kort så här så ser man verkligen skillnaden! Korten är tagna med 2-veckorsintervaller, dvs. det är 4 veckor mellan första och sista korten. Ska fortsätta ta kort varannan vecka för att följa utvecklingen! :)

 
 
karin

karin

27 oktober 2011 16:20

Ja visst sjutton är det skillnad! Tycker att du ser gladare och friskare ut också. Hoppas det stämmer..

Jag kollar med fingertopparna än så länge och stubben blir längre på de kala flikarna, vikar kallas det nog på herrar..

Kram

http://allt-flyter.blogspot.com

 
Ingen bild

Sara Olsson

28 oktober 2011 16:03

Hej Liselott!

Vi har haft kontakt med Ida Wilson och träffade henne precis för att göra en intervju, vi förstod det som att du också kunde tänka dig att vara med och delta i vårt projekt. Ida nämnde nämligen det :)

Vi är nämligen tre tjejer, jag, Sara Olsson, Kajsa Söderström och Jonna Casslind som nu har börjat med vårt projektarbete. Vi går sista året på Jensen Södra Gymnasium med inriktning Sam-Ekonomi.

Det tog ett tag att komma på en idé som vi kände kommer bli lyckad, men till slut kom vi överens. Vi har alla tre en anhörig som har drabbats, lidit eller överlevt cancer och när vi försökte komma på en idé ville vi göra något som påverkar. Vi ville åtminstone försöka hjälpa till lite i något område och det var då vi kom på vår idé; att göra en hoppfull bok som kan ge hopp och ork åt cancerdrabbade.

Vi förstår givetvis att vi inte kan påverka varenda cancerdrabbad i hela Sverige, och därför har vi riktat in oss på drabbade som ligger
inlagda på sjukhus. Vi planerar att trycka upp en bok/eller flera för att sedan skänka denna till ett eller flera sjukhus och vi riktar in oss på alla åldrar.

Vi vet inte vad boken ska heta än, men eftersom boken handlar om lycka och hopp är detta något som kanske kan passa. Den här boken planerar vi kommer innehålla ungefär 10 hoppfulla intervjuer med cancerdrabbade som har överlevt. Det är klart det kommer bli en mörk och jobbig historia av den intervjuade, men vi vill försöka få in lite hopp och glädje så att det kan ge hopp åt andra. Vi kommer dessutom ta foton fulla av glädje på de intervjuade med vår Nikon kamera.

I intervjun ska det finnas "tips" från tidigare cancerdrabbade. Vad gör man till exempel när man verkligen inte orkar mer? Vi ska även ha
hoppfulla och lyckliga citat i boken och försöka få in fina detaljbilder.

Vi har hittills kommit på dessa frågor:
- Berätta din historia om när och hur du fick cancer, hur du tog dig igenom det och hur det är idag.
- Hur har detta påverkat dig?
- Om du fick gå tillbaka till när du var sjuk, är det något du skulle vilja säga till dig själv då?
- Hur orkade du ta dig igenom din sjukdom?
- Vad skulle du vilja säga till personer som idag sitter i den situation du satt i?
- Trots allt elände, finns det något positivt du har tagit med dig från din cancer?

Är de här bra frågor tycker du eller bör vi ändra eller lägga till något? Vi är nämligen rädda för att vi ska framställa de intervjuade som offer, det är inte det vi vill. Vi vill så gärna hjälpa till och ge hopp åt cancerdrabbade idag genom att våra intervjuade berättar sin historia om sjukdomen.

Det här är då våran idé, men hittills har vi haft svårt att få kontakt med tidigare cancerdrabbade personer. Jag pratade med mamma för att se om hon kände någon som ville ställa upp och jag tror att hon då har kontaktat dig? Eller så är jag kanske först. Vi undrar om du vill ställa upp, med då är frågan var du bor någonstans. Om du bor långt borta kanske det blir lite svårt.. Men då kanske man i alla fall kan skicka intervjun via mail och strunta i fotografierna.

Vår andra fråga är om du är med i någon organisation eller känner någon annan som kan tänka sig att ställa upp? gärna som bor i Stockholm så att vi kan träffa personen.

Vi behöver all hjälp vi kan få nämligen!

Tack så jättemycket för att vi fick kontakta dig om det här. Hoppas att du tycker att det är en bra idé och att du vill ställa upp!
Kom jättegärna med tips och ändringar!!

Maila till sarajonnakajsa@hotmail.com om du är intresserad. VI hörs.

Många hälsningar
Sara, Kajsa och Jonna
Jensen Södra Gymnasium
SPE09C

 
Ingen bild

Ingela

30 oktober 2011 02:51

Jag tycker det är stor skillnad som sagt det är skönt när det går åt rätt håll. Kämpa på du är en otroligt stark tjej. Kramar Ingela

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 15 augusti 2016 12:07

Tjohej! Här har jag inte varit och skrivit på rätt länge...... Livet rullar på, jag är frisk och pigg och mår bra. Numera sambo, ägare till ett radhus, jobbar en hel massa. :)  Opererade mig i maj, en förminskning av det bröst jag har kvar. Nästan ...

Av Liselott - 5 november 2015 17:48

är över! Den årliga mammografiundersökningen..... lika ångestfyllt varje gång! Men jag fick en ok-stämpel även i år! YEY!!!!!!! Strax 5 år efter diagnosen, och jag är frisk och mår bra och lever livet. DET är härligt!   KRAM på er, och glöm inte ...

Av Liselott - 30 oktober 2015 20:43

Alltså, jag blir så överjävligt trött på min cyto-hjärna!!!!! Att ständigt vara trött, ständigt inte komma ihåg saker, ständigt ha svårt att ha 700 bollar i luften samtidigt...... det är inte lätt när man är van vid att klara sånt här! I vardagen fun...

Av Liselott - 26 augusti 2015 21:56

Den dagen jag fick mitt cancerbesked trodde jag att mitt liv var över. Jag tappade alla drömmar om att få leva, se mina barn växa upp och förverkliga mina drömmar. Konstaterar nu, några år senare, att jag lever min dröm! Barnen växer så det knakar, o...

Av Liselott - 29 juli 2015 20:09


och Toppik is the shit!! Jag har äntligen accepterad faktum. Hur mycket jag än vill ha tillbaka mitt tjocka och långa hår så kommer det aldrig att hända. Visst, det kan vara långt, men tunt som det är så ser det för jävligt ut..... Så i förrgår så kl...

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards