To hell and back

Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av Liselott - 25 augusti 2011 22:38

Jag ska göra 7 veckors praktik på IVA i höst..... TJOHOOO!!!!!!!!!!   

Av Liselott - 25 augusti 2011 22:20

Ja, var ju på massge förut. Guuuuud så skönt det är! Tänkt att lätt beröring kan vara så otroligt avslappnande.. Helt otroligt.


Var hos min sjukgymnast/lymfterapeut också. Ärrmobiliseringen ska vi vänta med, eftersom jag är så sårig på bröstet. Ska bli intressant att börja med det sen!

Fick en annan lösning på kompression också, en tvådelad variant, en handske och sen en armstrumpa. Just nu vet jag inte om det hjälper alls.... Visst, fingrarna är bättre, men hande är svullen som f**n. Dessutom är det svårt att göra något alls med "handsken" på sej. Visst, det tar tid att vänja sej, men.... Men hon sa det här, min lymfterapeut, att hon var rädd för att handen ändå skulle vara svullen. FAAAAN!!!! Jag orkar inte, jag vill inte.... Vill bara att det ska bli bra!! Vill kunna använda min hand normalt! Har fått rådet att använda kompression även på natten. Får se om det blir bättre. Armen var mer svullen nu än sist jag var där, inte så konstigt eftersom jag inte kunnat använda kompressionen så mycket som jag borde pga handen. Men högst upp på armen, närmas armhålan, var skillnaden bara någon millimeter! :) Det innebär att jag har skapligt lymfflöde där i alla fall. Man får vara glad för det lilla!


Nä, nu ska jag gå o lägga om mitt kära strål-sår, o sen ska jag sooooooooooova....

Av Liselott - 25 augusti 2011 08:55

I eftermiddag ska jag iväg och träffa min lymfterapeut igen. Äntligen!! Hoppas att hon kan hitta på något bra mot min dumma hand, som är ordentligt svullen nu för tiden.... Fingranra också för den delen.. Ont gör det också, och finmotoriken är inte världens bästa längre.. :( Det funkar ju som sagt relativt bra om jag inte använder armstrumpan, men då svullar ju å andra sidan armen rätt ordentligt istället, det gör den inte om jag har strumpan på.Armen är dock bättre vad gäller smärta nu för tiden, har inte alls särskilt ont när jag sträcker ut armen.

Skulle ju har börjat med ärrmobilisering idag, dels för att gära ärret lite snyggare, och dels för att öka lymfdränaget lite (om jag fattade det hela rätt när hon förklarade). Tyvärr får vi skjuta på det några veckor, för jag kan inte ha en massa tejp på min brända och såriga hud jag har i armhålan, på hela ärret och mer eller minre över hela bröstet nu för tiden. Visst sa strål-personalen att det skulle bli värre under ett par veckors tid efter behandlingsslut innan det börja läkna, men.... Det är inte roligt längre!


Jag knaprar mina Anastrozol-tabletter, har tagit den 6:e idag. Undrar hur länge man kommer hålla räkningen? *ler* Har under ett par dagars tid haft en gräslig huvudvärk. Biverkning av tabletten? Ja, förmodligen... biverkning i kombination med att musklerna i mina axlar är stenhårda... Försöker massera mina egna axlar lite på kvällarna när jag sitter vid tv:n, men det är inte helt lätt.... Nåja, det blir inte sämre av det i alla fall! Största problemet är väl att mina armar blir trötta ganska fort. Barnen gillar att massera, och det får dom gärna göra, men tyvärr har dom inte riktigt rätt styrka i händerna för att det ska göra nytta på det djup som jag behöver.

Apropå massage så ska jag iväg på taktil massage innan jag träffar lymfterapeuten. Å, det är så ljuvligt skönt och avslappnande! :) Hoppas att kunna pricka in någon behandling även sen när skolan har börjat igen. Kan behöva stänga ute världen någon timma och bli riktigt ompysslad ibland.


Apropå skolan, ja.... snart är det dags! Bara tre lediga dagar kvar, på mådag är det allvar på riktigt.... Hualigen, börjar faktiskt bli riktigt nervös! Inte så mycket för själva skolan, där har jag ju spenderat så mycket tid redan. Men jag kommer ju börja plugga ihop med en hela massa människor jag inte känner! Alla mina gamla goa studiekamrater har ju tagit examen och håller som bäst på att jobba. Kursintro. för Omvårdnad 4 på måndag, och kursintro. för C-uppsatsen på tisdag. Igår "råkade" jag hitta en tjej att skriva uppsatsen ihop med. Skönt att slippa åka till introduktionen och inte har någon skrivkamrat alls! Nu ska vi bara försöka få tag på en till att skriva med, vi måste vara 3. Men jag antar att det inte blir några problem, finns säkert en och annan på tisdag som inte har någon att skriva med. Det löser sej. Jag verkligen avskyr detta med att vara tvingad till att skriva c-uppsats, så gissa om jag ska fira den dagen vi har skrivit färdigt uppsatsen, seminarierna är över och vi har blivit godkända. :D

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards