To hell and back

Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Liselott - 10 augusti 2011 19:09

Japp, nu är man på upploppet av strålbehandlingen! De sista 8 behandlingarna är boost, och dom är härmed inledda. Ett lite mindre område som strålas, men samma dos av strålning, som en extra säkerhet. Läkaren bestämde idag att jag inte skulle ha bolusplattan precis över såret, utan bara där huden är hel. Så halva har dom klippt bort! Det innebär att strålningen går lite djupare vid såret och således inte påverkar huden riktigt lika mycket. Skulle såret hinna läka innan strålningen är klar (vilket ingen tror att det ska göra, men ändå...) så lägger dom på den bortklippta bolusplattan där igen. Har Mepilex lite överallt just nu, känns det som... *ler* Dels över såret, sen även över nyckelbenet där jag är väldigt röd, o så en bit på ryggen där jag är väldigt röd. Skönt att skydda huden lite så att inte kläderna skaver där jag redan är så ömtålig. Strålreaktionen fortsätter ju som sagt ett par veckor efter behandlingsslut, och tills dess är det ett tag kvar.


Passade på att sova en stund förut. Känner inte direkt att strålninge har påverkat mej så jag blir tröttare, men eftersom jag behöver sova middag nästan varje dag trots att jag sover bra på nätterna så är jag nog mer påverkad av den än jag känner. Eller så är det fortfarande sviter efter cellgifterna. Eller en kombination av båda, kanske. Nåja, bäst att passa på att njuta så länge det varar, om knappt tre veckor börjar skolan, och då är det slut på friden! *ler* Men hellre det än att gå runt o må dåligt och vara sjukskriven hela tiden, det är inte så värst upplyftande...

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards