To hell and back

Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Liselott - 3 augusti 2011 12:54

Har varit och fått min 21:a strålbehandling idag, nu är det bara 12 kvar! 4 "vanliga" behandlingar och 8 boost-behandlingar. I morgon är det dags att lägga sig i simulatorn för att ställa in dom nya strålfälten för boost'en. Skönt att det börjar ta på eländet!


Har avverkat ett läkarbesök på onkologen också, och fått klarhet i min kommande anti-hormonella behandling. Först var det ju sagt Zoladex-sprutor ytterligare 2,5 år (sammanlagt 3 år) och Tamoxifen-tabletter i 5 år, med start efter strålningen. MEN nu har jag ju haft blodpropp, och Tamoxifen ger ökad risk för blodpropp. Läkaren jag träffade idag var dock lite osäker på om min blodpropp skulle räknas som "riktig", eftersom jag fick den pga. min PICC-line, hade jag inte haft PICC-line hade jag inte fått blodpropp. Men efter att hon rådfrågat en kollega sa hon att jag ändå har en ökad propprisk. Då blir läget lite annt... Jag kommer nu istället att få en tablett som heter Arimidex/Anastrozol. Den verkar på lite annat sätt än Tamoxifen, och kan bara ges till kvinnor som passerat klimakteriet. Det har jag ju normalt inte gjort, men pga. Zoladex'en (som stängt av mina äggstockar) så är jag ändå i klimakteriet. Och eftersom jag måste vara i klimakteriet under hela Anastrozol-behandlingen så får jag stå ut med Zoladex-sprutorna i 5 år, istället för 3. Tjohej! Eller nå't... Men det spelar ingen större roll, ska jag ta sprutorna i 3 år kan jag lika gärna ta dom i 5 år. Tabletterna ska jag börja med inom en vecka efter att strålningen är avslutad. Sen är det bara att hoppas på att biverkningarna inte blir alltför jobbiga! Måste börja tänka på att stoppa i mej mat som innehåller mycket kalk, och röra på mej ordentligt, eftersom Arimidex/Anastrozol kalkar ur skelettet.... Lite lagom kul biverkning, men jag har en stor fördel i och med att jag är ung. Benskörhetsrisken är större för äldre personer. Och som sagt, motion och kalkhaltig mat... Kanske man kan få lite motivation till att röra lite mer på sej istället för att bara sitta i soffan och slöa... Läkaren sa dessutom att behandling med kombinationen Zoladex och Anastrozol är lite vassare/bättre är behandling med Tamoxifen. Det är ju trevligt! Var lite orolig först för att jag inte skulle kunna få en bra behandling i och med att jag inte kan ta Tamoxifen. Men den oron var ju helt onödig, som skönt är! Vill ju så klart ha den absolut bästa behandling som finns.


Sen var det ju det där med skolan.... Heltid, eller halvtid? Har beslutsångest som heter duga... Jag är ju helt inne på att läsa på heltid, det är det jag vill, och som jag mår nu så tror jag inte att det ska bli några problem. Men sen vet ju ingen hur jag mår av Anastrozol-tabletterna.... Men samtidigt kan man ju inte ta ut något i förskott, jag försöker att inte tänka alltför mycket på biverkningar som jag kanske inte ens får. Så jag antar att det är lika bra att köra igång skolan på heltid som jag har tänkt. Går det så går det, och går det inte så får det bli en annan dags bekymmer. Det vore så himla skönt att bli klar med utbildningen i januari. Det har redan dragit ut lite för länge på tiden. Jag vill tillbaka till livet igen, och det livet är skolan.

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards