To hell and back

Direktlänk till inlägg 13 april 2011

Läkarbesök idag.

Av Liselott - 13 april 2011 15:20

Ja, då var det dags för första läkarbesöket sen jag drog igång med cellgifterna. Det var inget speciellt vi skulle prata om egentligen, bara en liten koll på hur läget är och prata lite inför bytet av cellgifter som jag ska göra nu. Vi satt och pratade en stund om hur det gått hittills, hur jag mått och vilka biverkningar jag har haft. Läkaren lyssnade på hjärta och lungor, och kände igenom både det opererade och det friska bröstet samt lymfkörtlarna i armhålor och på halsen. Allt kändes helt ok, det var skönt att höra!    Fick desstom veta att strålningen jag ska ha till sommaren kommer bli 33 gånger istället för 25 som dom sa från början. Detta för att jag är så pass ung och dom vill inte spara på krutet, dom tar det säkra före det osäkra och tar i allt vad dom kan. Det är ju lika dant med cellgifterna, jag får så starka som det bara går, för att jag är ung och min kropp klarar det. Allt för att sparka eventuellt kvarvarande cancerceller så dom dör och försvinner för all framtid. Jag har inte bett att dom ska flytta in i min kropp, och oinbjudna gäster ska slängas ut!   


Efter besöket gick jag upp till dagvården för att be dom kolla på min PICC-line, har varit lite öm runt insticksstället ett par dagar, och var lite röd där. Lite var hade kommit också, vilket det har gjort litegrann ända sen jag hade infektionen där. Och visst, det visade sej vara en infektion på gång igen. Då bad jag dom dra ut PICC-linen, och det gjorde dom gärna. Förra cellgifterna jag fick var jag tvungen att ha den, pga att de gifterna var så kärlretande, det krävs en central infart för att kunna få dom. Men nya sorten jag ska ha går bra att ge i en vanlig PVK perifert, för den är inte kärlretande. Och eftersom jag nu har flera bra kärl att sticka i så tyckte dom också att det var ok att dra PICC-linen. Den har ju faktiskt inte gjort något annat än att krångla, ända från början när den knappt ens gick att lägga in. SÅ skönt att bli av med den! Nu slipper jag ju dessutom att åka till vårdcentralen för omläggning varje vecka, och om två veckor kan jag sluta med mina blodförtunnande sprutor. Vilken lycka!   Behöver ju nästan firas!


Passade också på att ansöka om frikort för sjukresor, behövde 13 resor för att komma över fribeloppet, och jag tror jag lämnade in 24 kvitton.... Många resor blir det... Ska bli skönt att få hjälp med resekostnaden! Det plockar på så himla mycket pengar i bensin att åka så mycket. Det är ju några resor kvar än innan cellgifterna är slut, sen behöver jag säkert tömma vätska någon mer gång, och i sommar ska jag åka på strålning varje vardag i 6,5 veckor, 33 gånger. Det blir myyyyycket bensinpengar det.....  

 
 
Ingrid

Ingrid

13 april 2011 23:25

Vad härligt att det inte spar på krutet för dig och att du fick ta bort PICK linen. Bra också med fribelopp. Det är mycket pengar ändå innan man når upp till det.

Håller alla tummar och tår för goda, pigga soliga dagar för dig.

Kram
Ingrid

http://lojrom-vittvin.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Liselott - 15 augusti 2016 12:07

Tjohej! Här har jag inte varit och skrivit på rätt länge...... Livet rullar på, jag är frisk och pigg och mår bra. Numera sambo, ägare till ett radhus, jobbar en hel massa. :)  Opererade mig i maj, en förminskning av det bröst jag har kvar. Nästan ...

Av Liselott - 5 november 2015 17:48

är över! Den årliga mammografiundersökningen..... lika ångestfyllt varje gång! Men jag fick en ok-stämpel även i år! YEY!!!!!!! Strax 5 år efter diagnosen, och jag är frisk och mår bra och lever livet. DET är härligt!   KRAM på er, och glöm inte ...

Av Liselott - 30 oktober 2015 20:43

Alltså, jag blir så överjävligt trött på min cyto-hjärna!!!!! Att ständigt vara trött, ständigt inte komma ihåg saker, ständigt ha svårt att ha 700 bollar i luften samtidigt...... det är inte lätt när man är van vid att klara sånt här! I vardagen fun...

Av Liselott - 26 augusti 2015 21:56

Den dagen jag fick mitt cancerbesked trodde jag att mitt liv var över. Jag tappade alla drömmar om att få leva, se mina barn växa upp och förverkliga mina drömmar. Konstaterar nu, några år senare, att jag lever min dröm! Barnen växer så det knakar, o...

Av Liselott - 29 juli 2015 20:09


och Toppik is the shit!! Jag har äntligen accepterad faktum. Hur mycket jag än vill ha tillbaka mitt tjocka och långa hår så kommer det aldrig att hända. Visst, det kan vara långt, men tunt som det är så ser det för jävligt ut..... Så i förrgår så kl...

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards