To hell and back

Alla inlägg den 10 februari 2011

Av Liselott - 10 februari 2011 21:18

Mitt liv, min cancer... fick svar på analyser av tumörer och lymfkörtlar igår. Som jag redan visste gick tumörerna att operera bort med god marginal. 16+18mm stora var dom.... Har en invasiv ductal cancer, HER2-positiv (ett protein som har med celldelningen att göra) och 100% östrogenberoende. 3 av de 26 lymfkörtlar som togs bort var smittade med cancerceller. Så långt är allt ändå rätt bra. Men vad som inte var så bra i sammanhanget var att dom under analysen även hittade många små härdar av cellförändringar/förstadie till cancer. Dessa härdar syntes inte på mammografi eller ultraljud. Således vet dom ju inte heller om allt gick att operera bort, eller om jag har några sådana härdar kvar. Därför blir det strålning mot armhåla och bröstkorg, som dom från början sa att jag skulle slippa...


Behandlingen då. Ja, dom tar ju i för kung och fosterland, kan man ju lugnt säga! Det finns 4 behandlingar, och jag får allt.


Först 6 behandlingar med cellgifter, sammanlagt 5,5-6 månader tar det.

Mitt i cellgiftsbehandlingen läggs det till en antikropp, Herceptin, mot HER2-proteinet, denna behandling ska pågå 1 år.

Efter att cellgifterna är över blir det strålning. 5ggr/vecka i 5 veckor till att börja med, ev. kan det bli mer.

Till slut ska jag även få antihormonbehansling, för att minska östrogenets effekt. Den behandlingen kommer vara i 5 år.


Nästa vecka, den 17/2, ska jag få min PICC-line som jag ska få mina cellgifter i, och den 18/2 blir första behandlingen.


På lördag ska jag åka och handla lite kläder till mej och sonen inför begravningen, o så ska jag se om jag kan hitta några snygga scarfes/sjalar att ha för att knyta runt huvudet sen.


Nästa vecka blir tuff....

Måndag: kontakt med frissan för utprovning av peruk

Tisdag: pappas begravning   

Onsdag: önskar att jag orkar åka till skolan då, behöver VERKLIGEN komma hemifrån lite och träffa lite "vanligt" folk. Men vi får se...

Torsdag: inläggning av PICC-line

Fredag: första cellgiftskuren

Helgen lär väl spenderas till största delen i sängen, skulle jag tro...

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards