To hell and back

Alla inlägg under februari 2011

Av Liselott - 28 februari 2011 22:46

har det varit idag. En dag som bara har flutit på, då jag har njutit av lugnet och haft det bra.


Var på vårdcentralen i förmiddags, dags för mellanprover. Men vårdcentralen en måndag förmiddag är inte kul.... hade tid på lab. kl. 9,45, men kom inte in förrän 10,15. KUL att sitta i väntrummet på vårdcentralen bland sjuka människor när man vet att man troligtvis är rätt känslig för infektioner....


När jag kom hem så softade jag bara. Pluggade lite, men hade lite dålig fart på det idag... Senare på eftermiddagen ringde min SSK från onkologen, mina provsvar hade kommit. Och som väntat så är mina blodvärden ohyggligt låga. Det innebär att jag är väldigt infektionskänslig just nu. Så nu gäller det att skärpa sej, vara noga med handhygien och handsprit, skala all frukt, undvika folksamlingar och andra människor som är minsta lilla förkylda. Hoppas nu att jag slipper att bli sjuk, och att mina värden hinner gå upp till acceptabel nivå innan nästa cytostatikakur! Men det är ju 11 dagar kvar, 9 dagar till nya blodprover. Bara att hoppas på det bästa! Hoppas att barnen håller sej ifrån sjukdomar också.... Dom brukar sällan vara sjuka, men jag skulle ju inte bli förvånad om dom blir det just nu...


Ikväll kom busbarnen hem igen. Dom har haft långhelg hos sin pappa, eftersom han var ledig både i fredags och idag. Det är skönt att få lite "ledigt", men samtidigt lika skönt när dom kommer hem igen och ordningen är återställd.


Har dessutom kokat mitt livs första risgrynsgröt idag, och det blev bra! :)

Av Liselott - 28 februari 2011 12:22

För drygt en månad sen avled min pappa, mina barns morfar, endast 62 år gammal. Min dotter skickade häromdagen ett mail till honom med följande ord:


"Jag vet att du aldrig svarar men ändå...........


Du som var så full av liv, dina ögon lyste av det

Dig kommer jag alltid att minnas, det är en sak jag vet

När man träffade dig, blev man alltid glad

Man log,oavsett vad

Men nu blåstes du bort,utav en enkel pust

Hur kunde ett sånt betydelsefullt liv bara blåsas ut?

Ja, hur kunde det bara, så snabbt ta slut?

Aldrig kommer vi att få ett svar, ett svar på denna fråga

Och den kommer att för alltid oss plåga

Men så länge vi minns dig, känns det bra

Och vi vet att Ramona sin moffa vill ha."


Gissa om mina tårar rann när jag läste! Både av egen sorg, för att min dotter skrivit så vackert, och för att jag sörjer för hennes skull, att hon redan förlorat sin älskade morfar. Dottern är bara 9 år, och ändå skriver hon så otroligt vackert.. Är så stolt över hur hon kan sätta ord på sina känslor och tankar!

Av Liselott - 27 februari 2011 17:30

efter att ha spenderat helgen hos min älskade särbo. SÅ skönt att komma iväg lite! Bara komma bort från allt ett par dagar. Få gnälla, gråta, skratta och ha det mysigt. Det är guld värt! Numer har jag dessutom inte "århundradets skitigaste bil" längre, för kärleken tvättade den åt mej. TACK min finaste älskade!


Börjar sakta bli bättre i armen, visst gör det fortfarande ont, men det är inte alls så farligt som det varit tidigare. Men jag ogillar att det kliar så förbaskat under förbandet... *gah* Lite hudutslag efter Voltaren-gelen har jag fått också, så jag har lagt ner det projektet. Börjar få lite biverkningar från slemhinnorna också, både i munnen och på lite andra intima ställen. Hualigen.... men men, det får gå, det finns salvor och annat som kan hjälpa, skönt det! Annars så rullar det på.... ska till vårdcentralen och ta prover i morgon, det är 10 dagar sen min första behandling. Hoppas att lab-personalen kan tillräckligt mycket för att dra proverna ur min PICC-line! Är inte så förtjust i att behöva bli stucken nu när jag står på Klexane.... 

Av Liselott - 25 februari 2011 17:57

Har ont, mår illa, är hungrig, fryser som en tok, ledsen och ensam. Just nu är jag inte sams med livet!

Av Liselott - 25 februari 2011 16:10

Blev inget skrivet igår... hade så ont och var så trött, så jag orkade inte.


Igår, var det ja. Ringde cyt-mott. på morgonen, då jag fortfarande hade väldigt ont i armen och upplevde mej som lite mer svullen än tidigare. Blev inbokad för läkarbesök på em. Innan dess var det utprovning av peruk som gällde. Inte kul att det behöver göras, men lite spännande var det ändå! Trivs ju med långt hår, så jag ska ha en långhårig peruk, med lite mer självfall/lockar än jag har i mitt ordinarie. Ingen större skillnad mot nu, med andra ord. Skillnaden som blir är att jag valde en ljus peruk, ska bli blondin!    Tycker det är kul att förändra lite, lika bra att passa på när man har möjlighet, ska bli spännande att se hur den ljusa ser ut! Dom hade modellen hemma så jag har provat, men det var en mörkare färg.


Sen blev det ju besök på sjukhuset igen då... Läkaren tyckte att jag ska smörja med Voltaren gel, efter att hon konsulterat en koagulations-läkare. Så jag köpte gel, åkte hem och smörjade. Smörjade på kvällen också, och idag på morgonen. Men ingen smärtlindrande effekt infann sej.... Ringde cyt-mott. i morse igen och beklagade mej, kan ju knappt klä på/av mej utan att gråta... Efter 2,5 timmar ringer läkaren och talar om för mej att gelen och panodil är bra, tycker hon. Sen att jag talar om att det inte hjälper som smärtlindring, det fattade hon nog inte... Hon talade även om för mej att "man kan ju inte räkna med att man ska bli bra så där på en gång, det tar lite tid". Eeeeh, jo, det begriper faktiskt jag också... Men jag har ONT! Kan inte ha det så.. Efter många om och men så skrev hon i alla fall ut morfin åt mej. Inte för att det hjälper.... Börjar må lite illa, så jag ska nog traska iväg till köket och stoppa i mej en Primperan....

Av Liselott - 23 februari 2011 14:51

Fick i morse beskedet om att det där superdåliga skolarbetet jag skickade in häromdagen blev godkänt!    HUR glad blev jag på en skala??? Suuuuuperglad och lycklig, och alldeles chockad. Trodde jag absolut inte, så dåligt skrivet som det var.... men tydligen tillräckligt för min lärare, och det är ju huvudsaken. Så nu fick jag en hel massa tentaenergi!    Plugga, plugga, plugga! SÅÅÅ skönt att bara tentaplugga! Bara hoppas att en annan lärare inte kommer på att jag borde skriva ett "missat seminarie"arbete för honom också...   


Tog en promenad förut, 3km blev det idag. Skönt! Solen skiner och himlen är blå. Men det blåser vansinnigt kallt, och termometern visar på lite för många minusgrader för att jag ska tycka att det är ok. 


Tog mej en dusch förut också. Bäst att tvätta ur håret lite innan frisörbesök och perukutprovning i morgon. Mycket spännande man får vara med om! *hehe*


Armen gör fortfarande gräsligt ont. Går på fulldos alvedon, men det hjälper inte mycket.... alvedon som smärtstillande har aldrig fungerat särskilt bra på mej, jag behöver ibumetin för det. Meeen nu får man ju inte kombinera blodförtunnande medicin och ibumetin, så det är bara att stå ut ändå. Det som inte dödar, det härdar! Eller nå't..   

Av Liselott - 23 februari 2011 08:34

somna om tillslut... Eller, småsova lite till och från i alla fall, tills det var dax att gå upp. Nu sitter jag här med mitt kaffe, barnen har just gått iväg till skolan. Själv ska jag försöka ägna dagen åt lite plugg, börjar bli dax att tänka på tentan nu.... Visserligen är det rätt långt kvar, 29 mars, men jag ska ju få en behandling till innan dess och då vet jag att jag blir väldigt slö några dagar och inte orkar. Så det är lika bra att plugga på nu så mycket jag kan. Det har jag ju igen sen. Har en gammal tenta jag tänkte ge mej på idag, för att få ett litet hum om vad det egentligen är jag ska läsa på och kunna...

Av Liselott - 23 februari 2011 03:45

gott på kvällen, inga problem. Men sen vaknar jag vid 3-4, o kan helt omöjligt somna om.... Så otroligt frustrerande!!   

Presentation


Den 21/12 2010, 32 år gammal, fick jag diagnosen bröstcancer. Operation, cellgifter, strålning och anti-hormonell behandling blev "domen". FRISK nu, och det tänker jag fortsätta vara. :)

The Essence Vitae Project

Att återfå balans och livsglädje

Några foton

  2014 05 03

 

2013 05 03

  2012 05 03

  2011 05 19

Min Insamling till Cancerfonden

Länkar

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards